PŘEDPISY
LITURGICKO PASTORAČNÍ
a) Bohoslužba obecně
PATERO CÍRKEVNÍCH PŘIKÁZÁNÍ
Česká biskupská konference 4. 7.
2000 schválila nové znění Patera církevních přikázání. Nový text je formulován
na základě pokoncilního dokumentu, který vyžadoval úpravu vzhledem k vydání
Katechizmu katolické církve.
První přikázání, které vyzývá k
slavení neděle a zasvěcených svátků Eucharistií a zachováváním pracovního
klidu, je velmi naléhavé v dnešní uspěchané době. V našem státě je pro
východní katolíky z pastoračních důvodů
počet zasvěcených svátků omezen na devět. Ostatní - doporučené - svátky
neváží věřícího pod těžkým hříchem – jak učí morální teologie, také proto, že
věřící nemají pracovní volno. Je však třeba v tyto dny rozumným způsobem
zachovávat slavnostní pořad bohoslužeb a umožnit věřícím doporučenou účast.
Uvedená postní praxe je z hlediska
počítání věku shodná s praxí místní latinské církve sui iuris a přizpůlsobuje
se místnímu chápání a podmínkám.
Zcela novým je 5. přikázání, které
vyzývá věřící k podpoře církve. Vychází ze společné zodpovědnosti všech
věřících za život a činnost církve v duchu biblické a křesťanské tradice.
Níže uvedený text je přizpůsoben s
ohledem k obřadovým odlišnostem.
1. O nedělích a zasvěcených
svátcích se účastnit Svaté liturgie a zachovat pracovní klid.
2. Vyzpovídat se ze svých hříchů
alespoň jednou za rok.
3. Přijmout Tělo a Krev Páně
alespoň. ve sv. Padesátnici.
4. Zdržovat se od požívání masa,
mléčných a vaječných pokrmů a zachovávat půst újmy ve stanovené dny.
5. Přispívat církvi na její
potřeby.
ZASVĚCENÉ (PŘIKÁZANÉ) SVÁTKY
Posvátná kongregace pro Východní
církve z pověření Svatého otce Pavla VI. dne 21. 11. 1969, pod Proto N. 379/65
povolila, aby v církvi byzantsko-slovanského obřadu na území bývalé ČSSR byly
zasvěcené tyto dekretální svátky:
1. 8. 12. (22. 12.)
Neposkvrněné početí Panny Marie
2. 25. 12. (7. 1.) Narození Páně
3. 26.12. (8.1.) Sobor Bohorodičky a sv. Josefa
4. 1.1. (14. 1.) Obřezání Páně a sv. Basil Velký
5. 6.1. (19. 1.) Zjevení Páně
6. Velký pátek
7. Světlé pondělí
8. Nanebevstoupení Páně
9. 25.3. (7. 4.)
Zvěstování Páně
10. 29. 6. (12. 7.) Sv.
Petra a Pavla
11. 15. 8. (28. 8.) Zesnutí
Přesvaté Bohorodičky
(Nejprve uvádíme datum podle nového
stylu, v závorce pak podle stylu starého.)
POSTNÍ DISCIPLÍNA
Ve východní církvi existují tyto
posty:
1. Přísný půst - zdrženlivost od
masa
- zdrženlivost od mléčných a
vaječných jídel
- a půst - (újma - třikrát jíst a
jen jednou se najíst dosyta)
2. Zdrženlivost od masa
- a půst - (újma - třikrát jíst a
jen jednou se najíst do syta)
3. Zdrženlivost od masa
4. Půst eucharistický - 1 hodina
před sv. přijímáním (přírodní voda a léky půst neruší)
Pro území prešovské řeckokatolické
diecéze, dle předpisů byzantského ritu, na základě usnesení 8. zasedání
Biskupské konference ČSFR v Brně dne 28. ledna 1992, platí tato postní
disciplína:
1. Zdržení se masitých a mléčných
pokrmů s postem (Přísný půst): zavazuje od dovršení 18. roku věku až do začátku
60. roku.
a) první den Velkého postu (pondělí
po syropustné neděli)
b) Velký pátek
2. Zdržení se masitých pokrmů s
postem (újma): zavazuje od dovršení 18. roku věku až do začátku 60. roku.
a) Navečerije Roždestva (Štědrý večer
= 24. 12. (6. 1.): pokud padne na sobotu nebo neděli, překládá se půst na
pátek, může se však zachovat i v samotný den.
b) Navečerije Bohojavlenija
(Svatvečer Zjevení Páně = 5. 1. (18. 1.): pokud padne na sobotu nebo neděli,
překládá se půst na pátek, může se však zachovat i v samotný den.
3. Zdržení se masitých pokrmů:
zavazuje od dovršení 14. roku věku až do smrti.
a) pátky po celý rok, kromě pátků,
na které připadá dekretální svátek (i jen doporučený) a kromě volných pátků
b) středy ve velkém postě
c) Povýšení svatého Kříže 14. 9.
(27. 9.) a Stětí sv. Jana Křtitele 29. 8. (11. 9.)
V tyto dni věřící učiní zadost
zdrženlivosti vykonáním některého z následujících způsobů:
a) Zdržením se masitých pokrmů
b) Skutkem zbožnosti:
- účastí na sv. liturgii (pokud se
jinak zúčastňuje jen o nedělích)
- křížová cesta
- postní moleben
- bolestný růženec
- postní večerňa
Poznámka: mimo sv. liturgie mohou
být vykonány i mimo chrám.
c) Čtení z Písma sv. alespoň 10
minut.
d) Skutek lásky k bližnímu:
návštěva nemocného - s konkrétním projevem pomoci návštěva hřbitova -
spojená s modlitbou za zemřelé hmotná pomoc - chudým, vícečetným rodinám.
e) Zřeknutí se televizního programu
- kromě zpráv, nebo odepření si kouření
alkoholu nebo jiný sebezápor.
Zakázaný čas: zavazuje jen ve
Velkém postě.
Od zdrženlivosti od masa jsou
osvobozeni věřící, kteří tuto postní disciplí-
nu jinak dodržují, ve svobodných
týdnech (tzv. volnice).
Volnice - volné pátky - (bez
pátečního postu od masa):
a) v týdnu po neděli Celníka a
farizeje
b) ve velikonočním (paschálním,
světlém) týdnu
c) v týdnu po Sestoupení Svatého
Ducha
d) od Narození Páně do Navečerija
Bohojavlenija, tj. od 25.12. (7. 1.) do 5. 1. (18. 1.)
Dále jsou od postu i od
zdrženlivosti od masa osvobozeni:
- nemocní
- těhotné a kojící matky
- cestující
- ti, kteří se stravují ve
veřejných zařízeních.
Při slavnostních, nebo i v jiných
naléhavých případech od postu i od zdrženlivosti od masa může dispensovat
správce farnosti. (Pod dispensí se rozumí osvobození a ne nahrazení jiným
způsobem.)
Zdrženlivost o svátcích - Povýšení
sv. Kříže a Stětí sv. Jana Křtitele platí v samotný svátek (v neděli odpadá).
Pokud Navečerije Vánoc a
Bohojavlenija připadne na sobotu nebo neděli, je třeba zdrženlivost a újmu
dodržet v samotný den, nebo přeložit na pátek.
Pokud na pátek během roku nebo na
středu velkého postu připadne církevní nebo státní svátek - půst není.
Ten, kdo i přes výše uvedené úlevy
zachovává přísnější půst, koná bohumilý skutek!
Dopis Kongregace pro Východní
církve z 21. 2. 1969, Prot. N.: 379/65, odpověď Gréckokatolíckého biskupstva v
Prešově z 31. 1. 1995, č.j. 315/95, Věstník AE 1/98 z 18. 3. 1998, č.j. 132/98,
Věstník AE 2/01 z 23. 4. 2001, čI 194/01
Tělesný půst musí provázet neméně významný půst duchovní.
Praktikovat duchovní půst znamená:
1. Přemáhat se, abychom mohli dávat dobrý příklad.
„Lidé, kteří vedou příkladný život, oslavují Boha,
i když mlčí, neboť vedou druhé k tomu, aby chválili Boha.
Jazyk, který nemluví nic špatného, stává se
obětním darem. Ruka, která nedělá nic špatného, je jako zápalná oběť.
Ale k tomu je třeba připojit skutky: Ústa ať
vyslovují požehnání, ruka dává almužny. Přinášejme Bohu prvotiny všech našich
údů. Taková oběť se líbí Bohu.“ (sv. Jan Zlatoústý)
2. Potlačovat trojí chtivost:
• hněv (chtivost po moci),
• lakotu (chtivost majetku),
• smyslnost (sexuální žádostivost).
Své pudy nemůžeme vyhladit, ale musíme je držet
na uzdě. Chceme-li rozvíjet ctnosti, musíme těmto neřestem odporovat.
3. Duchovně se postíme také tehdy,
• když mlčíme,
• když se neutápíme ve starostech,
• když se pokořujeme,
• když držíme na uzdě své smysly,
• když nejsme závistiví,
• když nejsme lakomí.
„Půst je pevná věž
proti nepříteli, jistý hrad proti satanovým střelám. Naši předkové posilovali
postem své ctnosti a žili svůj každodenní život jako andělé. Odumírali na zemi pozemským
přáním a svou duší žili již v nebi.“ (svatý Jeroným)
„Neomezuj svůj půst
jen na pokrmy. Pravý půst je v přemáhání zlých sklonů a chyb. Každou vášeň,
která narušuje duchovní pohodu srdce, můžeme označit za druh opilství.
Zdrženlivost se má týkat všeho, co naklání srdce ke zlému.
Pán Ježíš se nám
zjevuje jako dokonalá zdrženlivost. Kéž nás posiluje v těchto duchovních
cvičeních, abychom získali neotřesitelnou pevnost, která nás přivede k slavnému
dni, kdy obdržíme korunu vítězství.“ (sv. Basil)